پت‌های دوست داشتنی

حیوانات خانگی و ملزومات آن‌ها

پت‌های دوست داشتنی

حیوانات خانگی و ملزومات آن‌ها

علائم، علل و درمان دهیدراته شدن بدن سگ


کم آبی یک اورژانس رایج است که توسط دامپزشکان ما در مرکز اورژانس حیوانات در ممفیس مشاهده می شود. کم آبی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن سگ شما آب و الکترولیت بیشتری نسبت به دریافتی خود از دست می‌دهد و متعاقباً باعث ایجاد مشکلات شدید در اندام‌های داخلی، دمای بدن، مفاصل و هضم آن‌ها می‌شود.


کم آبی در سگ ها چیست؟

همه پستانداران اعم از انسان و سگ برای حفظ عملکرد صحیح بدن خود به آب متکی هستند. در واقع، آب نقش حیاتی در عملکرد تقریباً هر عملکرد بدن ایفا می کند. زمانی که سگ شما آب و الکترولیت بیشتری نسبت به دریافتی خود از دست می دهد، کم آبی رخ می دهد و بدن سگ شما شروع به تجزیه می کند. کم آبی در سگ ها یک نگرانی بسیار جدی است که می تواند منجر به نارسایی کلیه، از دست دادن هوشیاری و در موارد شدید مرگ شود.


کم آبی سگ چگونه اتفاق می افتد؟

بدن سگ شما به طور طبیعی در طول روز آب خود را به سادگی از طریق نفس نفس زدن، تنفس، ادرار، مدفوع و تبخیر از طریق پنجه های خود از دست می دهد. این از دست دادن مایعات و الکترولیت ها پس از خوردن و نوشیدن سگ شما جبران می شود. اگر بدن توله سگ شما به جایی برسد که مایعات دریافتی او کمتر از مقداری باشد که از دست می دهد، جریان خون بدن و حجم مایعات کاهش می یابد و این امر باعث کاهش اکسیژن رسانی به اندام ها و بافت های حیوان خانگی شما می شود. الکترولیت ها مواد معدنی طبیعی هستند که انسان و سگ برای حفظ سلامت بدن خود به آنها نیاز دارند. الکترولیت ها شامل سدیم، کلرید و پتاسیم هستند که به تعادل pH بدن، انتقال مواد مغذی به سلول ها، تسهیل عملکرد ماهیچه ها و تنظیم عملکرد عصبی کمک می کنند.


علائم کم آبی در سگ ها

رایج‌ترین و ساده‌ترین علامت کم آبی، از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست سگ شما است. اگر پوست سگ خود را به آرامی بکشید و به راحتی به حالت اولیه خود برنگردد، سگ شما احتمالاً از کم آبی رنج می برد! خشکی دهان یکی دیگر از علائم کم آبی در سگ است. خشکی دهان زمانی است که لثه های حیوان خانگی شما رطوبت خود را از دست می دهند و خشک و چسبناک می شوند و بزاق سگ شما غلیظ و خمیری می شود. سایر علائم کم آبی بدن شامل از دست دادن اشتها، نفس نفس زدن و خشکی بینی است. در موارد شدید، چشمان سگ شما ممکن است فرو رفته یا حیوان خانگی شما ممکن است از شوک به زمین برود.


علل اولیه کم آبی بدن

سگ شما ممکن است به دلایل مختلفی از جمله گرمازدگی، بیماری، تب، استفراغ یا اسهال مداوم و مصرف ناکافی مایعات دچار کم آبی شود.


اگر سگ شما دچار کم آبی شد، درمان فوری

اگر سگ شما علائم شوک، گرمازدگی یا کم آبی شدید را نشان داد، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. دامپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند در حالی که در راه رفتن به مطب هستید، شروع به ارائه مقادیر کمی آب برای شروع فرآیند آبرسانی به سگ خود کنید. درمان سگ هایی که از این سطح از کم آبی رنج می برند، هیدراتاسیون مجدد با استفاده از مایعات داخل وریدی است. اگر سگ شما کم آب شده است، هر چند دقیقه مقدار کمی آب به سگ خود بدهید یا تکه های یخ را برای لیسیدن به سگ خود بدهید. همچنین می‌توانید لاکتات رینگر (مایع جایگزین الکترولیت) را برای سگ خود تهیه کنید تا به جبران مواد معدنی از دست رفته کمک کند. مهم است که به یکباره مقدار زیادی آب ندهید زیرا این امر می تواند باعث استفراغ سگ شما شود و حتی باعث کم آبی بدن شود. حتی اگر سگ شما از یک علت خفیف کم آبی رنج می برد، ایده خوبی است که برای توصیه های بیشتر با دامپزشک خود تماس بگیرید.


جلوگیری از کم آبی سگ شما

اگر سگ شما از حملات مداوم یا شدید استفراغ و اسهال رنج می برد، با دامپزشک خود تماس بگیرید تا معاینه را برای تعیین علت زمینه ای تعیین کند. استفراغ و اسهال شدید می تواند نشانه تعدادی از شرایط جدی باشد و نیاز به توجه فوری دارد. برای کمک به هیدراته نگه داشتن سگ خود در هنگام تجربه این علائم، به حیوان خانگی خود محلول الکترولیتی بدهید تا زمانی که احساس بهتری کند. اگر علائم ادامه یابد، مایعات IV ممکن است تنها راه جلوگیری از عوارض جانبی جدی کم آبی بدن باشد. برای جلوگیری از کم آبی سگ سالم خود، همیشه یک منبع آب آشامیدنی تمیز به راحتی در دسترس و کافی برای حیوان خانگی خود فراهم کنید. اگر سگ شما در هوای گرم در خارج از منزل وقت می گذراند یا از ورزش شدید لذت می برد، برای هیدراته ماندن به مقدار بیشتری آب نیاز دارد.

سگ ها معمولاً به ازای هر پوند وزن بدن حداقل یک اونس آب در روز نیاز دارند. اگر مطمئن نیستید که سگ شما به اندازه کافی نوشیدنی می‌نوشد، از دامپزشک خود در مورد چگونگی اطمینان از مصرف مایعات کافی از سگ خود بخواهید.


منبع


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد