پت‌های دوست داشتنی

حیوانات خانگی و ملزومات آن‌ها

پت‌های دوست داشتنی

حیوانات خانگی و ملزومات آن‌ها

خراشیدن گربه روی مبل و فرش


چرا گربه ها خراش می کنند؟

گربه‌ها با کشیدن پنجه‌های جلویی‌شان به سمت پایین، چه بر روی یک سطح افقی یا عمودی، خراش می‌دهند – این عمل که به آن ضربه زدن گفته می‌شود، پوسته بیرونی پنجه را شل می‌کند و از بین می‌برد و سطح جدید تیز زیر آن نمایان می‌شود.

 همچنین ماهیچه‌های اندام جلویی و ستون فقرات را تمرین می‌دهد تا گربه را برای شکار در وضعیت بالایی نگه دارد. برخی از گربه ها با دراز کشیدن و کشیدن وزن بدن خود در امتداد زمین خراش می کنند. سطوح انتخاب شده معمولاً ثابت و غیر قابل تسلیم برای مقاومت در برابر نیروی اعمال شده توسط گربه هستند.

خراشیدن گربه روی مبل و فروش همچنین به عنوان نوعی ارتباط قلمروی یا رفتار علامت گذاری استفاده می شود. رایحه و غدد عرق در بین پدهای پا با هم مخلوط می شوند تا بوی منحصر به فردی تولید کنند. وقتی پنجه‌ها روی سطحی خراشیده می‌شوند، عطر رسوب می‌کند و ترکیبی از علامت، پوسته‌های پنجه‌ای دور ریخته شده و بو، پیام‌های بصری و بوی قوی را به گربه‌های دیگر می‌دهد.

شواهدی از خراشیدن در خارج از منزل را اغلب می توان روی درختان، ستون های حصار، سوله ها و دروازه های چوبی، به عنوان مثال، همه مکان های استراتژیک مهم در یک منطقه پرجمعیت گربه یافت. سطوح مشابه در خارج نیز برای نگهداری پنجه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. چوب‌های بدون لاک و پوست درختان طبیعی‌ترین سطوح برای خراشیدن هستند، زیرا سطح کاملی از مقاومت را در برابر عمل ایجاد می‌کنند و هنگام استفاده منظم، یک نشانه بصری قوی نشان می‌دهند.


چرا گربه من در داخل خانه خراش می کند؟

بسیاری از گربه‌ها امروزه دسترسی محدودی به فضای باز دارند یا اصلاً دسترسی ندارند. همچنین کسانی هستند که ترجیح می دهند زمان بیشتری را در آسایش و امنیت خانه بگذرانند و فقط در مورد حفظ پنجه های خود در یک محیط امن احساس آرامش بیشتری می کنند!

خراشیدن همچنین می تواند به عنوان یک پیشرو برای بازی یا حتی به عنوان یک ابزار جلب توجه استفاده شود، اگر آنها یاد بگیرند که این رفتار به طور مثبت تقویت می شود. زیرلایه های رایج در داخل ساختمان شامل چوب های نرم (مانند کاج)، پارچه ها، کاغذ دیواری بافت دار و فرش می شود. مکان های محبوب عبارتند از چارچوب درها، مبلمان و پله ها.

گربه ها اغلب در حضور صاحب خود یا گربه های دیگر به عنوان نشانه ای از اعتماد به سرزمینی به شدت خراش می کنند.


چگونه بفهمم میزان خاراندن گربه من طبیعی است؟

اگر مکان های خراشیده در سراسر خانه، به ویژه در اطراف درها و پنجره ها گسترده است، احتمالاً گربه شما نشان دهنده یک احساس ناامنی عمومی است. اینکه آیا خراش نشان دهنده نگهداری از پنجه، علامت گذاری یا هر دو است به پویایی خانواده گربه شما، الگوی مکان ها و عوامل مختلف دیگر بستگی دارد. حتی اگر سطح خراشیدن برای گربه شما طبیعی باشد، اگر پست ها یا نواحی جذاب خراش در داخل خانه ارائه نشده باشد، احتمالاً به مبلمان، کاغذ دیواری یا فرش آسیب وارد می شود!


چه کاری می توانم انجام دهم تا گربه ام مبلمان و فرش هایم را خراش ندهد؟

اگر گربه خود را از یک بچه گربه دارید، مهم است که در سنین پایین به نگهداری و مهار آن عادت کرده باشید. اگر گربه به عنوان یک بچه گربه به کوتاه کردن پنجه عادت کند، این کار در بزرگسالی به خوبی تحمل می شود و از آسیب به مبلمان جلوگیری می کند. با این حال، این باید تنها در صورتی انجام شود که گربه شما منحصراً در داخل خانه نگهداری شود، زیرا ممکن است برای دفاع در برابر حمله و رهایی از دردسر به آن پنجه های تیز نیاز داشته باشد.

با این حال، کوتاه کردن پنجه پاسخ کامل نخواهد بود - اگر یک سطح یا شیء خاص آسیب دیده باشد، مهم است که یک جایگزین قابل قبول ارائه دهید که تجربه مشابهی را در هنگام استفاده ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر گربه شما کاغذ دیواری بافت دار را در ارتفاع خاصی خراش می دهد، توصیه می شود که ناحیه خراش جایگزین عمودی با بافت و خطوط مشابه باشد که به گربه اجازه می دهد تا به همان سطح کشیده شود.

پست های خراش تجاری موجود از یک ساختار عمودی پایه با پایه سنگین تا یک واحد مدولار پیچیده از کف تا سقف که فرصت های زیادی برای بازی، ورزش و استراحت و همچنین سطوح مختلف برای خراش فراهم می کند، متغیر است. در خانواده‌های چند گربه‌ای، توصیه می‌شود یک پست خراش برای هر گربه (به‌علاوه یک پست دیگر برای انتخاب) در مکان‌های مختلف قرار دهید.

انتخاب طرح بستگی به بودجه و فضای موجود دارد. اگر فضا مشکل است، پانل های خراشیده را می توان با استفاده از محصولات خانگی یا تجاری بر روی دیوارها ثابت کرد. بخش‌هایی از فرش را می‌توان با استفاده از نوار فرش دو طرفه و باتوم‌های چوبی که در بالا و پایین (با استفاده از شمع‌ها و پیچ‌ها) برای امنیت بیشتر به دیوارها چسباند. فرشی که برای ایجاد سطح مناسب برای خراش گربه انتخاب می‌شود، باید حلقه‌بافی باشد تا درجه مقاومت مناسبی را ارائه دهد. همچنین ضروری است که در موقعیتی قرار گیرد که گربه بتواند در حالت کشش کامل خراش دهد (به یاد داشته باشید که بچه گربه ها خیلی سریع رشد می کنند بنابراین کشش کامل برای آنها به اندازه کافی بالا نخواهد بود!!).

پانل های تجاری موجود از ریسمان سیزال، پوست یا مقوای راه راه نیز می توانند به دیوارها متصل شوند تا منطقه خراش مشابهی ایجاد کنند. استفاده از Feliway® (تولید شده توسط Ceva Animal Health) نیز می تواند مفید باشد، زیرا باعث ایجاد حس امنیت و اطمینان در گربه می شود و باعث می شود خراشیدن به دلایل منطقه ای کمتر اتفاق بیفتد.


منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد