پت‌های دوست داشتنی

حیوانات خانگی و ملزومات آن‌ها

پت‌های دوست داشتنی

حیوانات خانگی و ملزومات آن‌ها

علائم کم خونی سگ چیست؟

ساده ترین و رایج ترین علامت بالینی کم خونی از دست دادن رنگ صورتی طبیعی لثه است. هنگام معاینه ممکن است صورتی کم رنگ تا سفید به نظر برسند. سگ های کم خون نیز استقامت یا انرژی کمی دارند، بنابراین بی حال به نظر می رسند یا راحت تر خسته می شوند. علاوه بر این، کاهش وزن، تنفس سخت، از دست دادن اشتها، ضربان قلب سریعتر، یا علائم از دست دادن خون (خون بینی، خون در مدفوع، ادرار یا استفراغ) نیز ممکن است دیده شود. رنگ پریدگی لثه و بی حالی نشان دهنده نیاز به انجام آزمایش خون است.


کم خونی چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایشات متعددی برای تشخیص کم خونی روی نمونه خون انجام می شود. رایج ترین آزمایش، حجم سلولی بسته (PCV) یا هماتوکریت (HCT) است. این آزمایشات اغلب به عنوان بخشی از شمارش کامل سلول های خونی (CBC) انجام می شود. در یک سگ معمولی، 35 تا 55 درصد خون را گلبول های قرمز تشکیل می دهد. اگر PCV کمتر از 35٪ باشد، سگ به طور کلی کم خون در نظر گرفته می شود. آزمایش‌های دیگر برای تعیین اینکه آیا سگ کم خون است یا خیر، شامل تعداد گلبول‌های قرمز و تعداد هموگلوبین است.


چه آزمایش های دیگری در هنگام کم خونی سگ مهم است؟

هنگامی که شواهدی مبنی بر کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون وجود دارد، مهم است که بدانیم آیا مغز استخوان در پاسخ به گلبول‌های قرمز از دست رفته، تعداد بیشتری گلبول قرمز جدید تولید می‌کند یا خیر. هنگامی که بدن کم خونی را حس می کند، گلبول های قرمز نابالغ (جوان) را از مغز استخوان به طور پیش از موعد آزاد می کند و این گلبول های قرمز نابالغ به نام رتیکولوسیت ها را می توان برای شناسایی آسان تر روی اسمیر خون رنگ آمیزی کرد. وجود افزایش تعداد رتیکولوسیت ها نشان می دهد که کم خونی پاسخگو است. این بدان معنی است که بدن کم خونی (پاسخ) را شناسایی کرده است و سعی می کند کمبود را با آزادسازی گلبول های قرمز نابالغ اصلاح کند. اکثر آنالایزرهای خون خودکار وجود رتیکولوسیت ها را تشخیص می دهند تا به دامپزشک شما کمک کنند تا به سرعت پاسخ بدن به کم خونی را تعیین کند.



مطالعه دقیق اسمیر خون همچنین برای جستجوی انگل‌های خونی که ممکن است باعث تخریب گلبول‌های قرمز خون شوند و سلول‌های غیرطبیعی که می‌توانند نشان‌دهنده لوسمی (تعداد بالای گلبول‌های سفید خون) باشند، مهم است. علاوه بر این، آزمایش آگلوتیناسیون اسلاید می تواند برای کمک به رد وجود کم خونی همولیتیک خودایمنی انجام شود (برای اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری به جزوه "کم خونی همولیتیک خود ایمنی در سگ ها" مراجعه کنید).


در صورتی که این نگرانی وجود داشته باشد که مغز استخوان به وضعیت کم خونی پاسخ نمی دهد (کم خونی پاسخگو یا غیربازسازنده) بیوپسی یا آسپیراسیون مغز استخوان انجام می شود. نمونه ای از مغز استخوان برداشته شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت آن ارائه می شود و گاهی اوقات علت کم خونی آشکار می شود.


پروفایل های بیوشیمیایی و آزمایش ادرار از دیگر آزمایش های مهم برای سگ های کم خون هستند. این آزمایشات عملکرد اندام و سطوح الکترولیت را ارزیابی می کند که اطلاعات مهمی در مورد سلامت کلی سگ ارائه می دهد.


معاینه انگل مدفوع برای شناسایی وجود انگل در دستگاه روده که ممکن است باعث از دست دادن خون شود، مهم است. مطالعات تصویربرداری مانند رادیوگرافی (اشعه ایکس) یا اولتراسوند ممکن است برای کمک به تعیین علت توصیه شود.


منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد