پت‌های دوست داشتنی

حیوانات خانگی و ملزومات آن‌ها

پت‌های دوست داشتنی

حیوانات خانگی و ملزومات آن‌ها

واکسن برای گربه ها


پیشرفت های اخیر در علم پزشکی دامپزشکی منجر به افزایش واکسن های موجود برای گربه ها شده است. به طور مداوم در ایمنی و اثربخشی واکسن پیشرفت هایی صورت می گیرد. دامپزشکان به طور معمول واکسن‌های خاصی را برای همه گربه‌ها توصیه می‌کنند (که واکسن‌های اصلی نامیده می‌شوند) در حالی که بقیه واکسن‌ها با توجه به محیط و سبک زندگی گربه به صورت انتخابی‌تر استفاده می‌شوند.

در همه موارد، تصمیم گیری در مورد انواع واکسن ها و برنامه های واکسن که برای هر گربه بهترین است، نیاز به مشاوره حرفه ای دارد.

در این زمان، واکسن های اصلی، همانطور که توسط انجمن آمریکایی پزشکان گربه سانان (AAFP) برای همه بچه گربه ها و گربه ها توصیه می شود، شامل موارد زیر است:

پانلوکوپنی گربه (FPL) همچنین به عنوان آنتریت عفونی گربه یا دیستمپر گربه شناخته می شود که توسط ویروس FPL یا پاروویروس گربه (FPLV) ایجاد می شود.

رینوتراکئیت ویروسی گربه (FVR)، همچنین به عنوان ویروس هرپس نوع 1 (FHV-1) شناخته می شود که توسط ویروس FVR ایجاد می شود.

بیماری کالیسی ویروسی گربه که توسط گونه های مختلف کلسی ویروس گربه (FCV) ایجاد می شود.


هاری ناشی از ویروس هاری

واکسن های غیر هسته ای (اختیاری یا اختیاری)، همانطور که توسط AAFP برای بچه گربه ها و گربه هایی که در معرض خطر قرار گرفتن در معرض بیماری های خاص هستند توصیه می شود:

کلامیدیوز گربه ای ناشی از عفونت کلامیدوفیلا فلیس.

مجموعه بیماری لوسمی گربه ناشی از ویروس لوسمی گربه (FeLV).

پریتونیت عفونی گربه (FIP) ناشی از ویروس FIP یا کروناویروس گربه.

بوردتلوز ناشی از باکتری Bordetella bronchiseptica


واکسن هایی که توسط AAFP توصیه نمی شوند، اما ممکن است تحت شرایط خاص مناسب باشند، شامل موارد زیر می شوند:

  • ژیاردیازیس ناشی از انگل تک یاخته Giardia lamblia
  • درماتوفیتوز


عملکرد واکسن گربه

واکسن ها با تحریک سیستم ایمنی بدن برای شناسایی و مبارزه با یک میکروارگانیسم خاص مانند ویروس، باکتری یا سایر ارگانیسم های عفونی عمل می کنند. پس از واکسینه شدن، سیستم ایمنی بدن حیوان آماده می شود، یا آماده می شود تا به عفونت آینده با آن میکروارگانیسم واکنش نشان دهد. به عبارت دیگر، واکسن یک عفونت واقعی را تقلید می کند تا سیستم ایمنی بتواند در آینده بهتر از بدن محافظت کند. بسته به بیماری، واکسن به بدن کمک می کند تا از عفونت جلوگیری کند یا شدت عفونت را کاهش دهد و بهبودی سریع را بهبود بخشد.

در حالی که واکسن می تواند از بیماری جلوگیری کند، نمی تواند مانع ورود میکروارگانیسم ها به بدن شود. این بدان معنی است که گاهی اوقات ممکن است یک گربه به لطف واکسن بیمار به نظر نرسد، اما گربه همچنان می تواند میکروارگانیسم های مهاجم را به گربه های دیگر گسترش دهد. این موضوع در گربه خانگی اهمیت زیادی ندارد، اما ممکن است در کلنی پرورش دهنده مهم باشد.


تفاوت بین انواع مختلف واکسن چیست؟


سه نوع عمده واکسن وجود دارد:

1. واکسن های زنده اصلاح شده. این واکسن ها حاوی ارگانیسم های زنده ای هستند که ضعیف شده اند یا از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند تا بیماری تولید نکنند بلکه در بدن گربه تکثیر شوند. واکسن‌های زنده ایمنی قوی‌تری نسبت به واکسن‌های غیرفعال ایجاد می‌کنند. استفاده از واکسن های زنده اصلاح شده در ملکه های باردار یا گربه هایی که سیستم ایمنی آنها به درستی کار نمی کند (به عنوان مثال گربه های آلوده به ویروس نقص ایمنی گربه (FIV) یا سایر بیماری ها توصیه نمی شود.

2. واکسن های کشته شده (غیرفعال). این واکسن ها با استفاده از موجودات واقعی یا ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی که توسط درمان های مختلف کشته شده اند تهیه می شوند. آنها به خودی خود به اندازه واکسن زنده و در حال تکثیر سطح بالایی از محافظت را ارائه نمی دهند، بنابراین واکسن های کشته شده ممکن است دارای یک ادجوانت (یک ماده اضافی) برای تقویت پاسخ ایمنی باشند.

3. واکسن های زیر واحد. این واکسن‌ها معمولاً واکسن‌های DNA نوترکیب نامیده می‌شوند. اینها واکسن هایی هستند که ارگانیسم عفونی در آنها شکسته شده و فقط قسمت های خاصی در واکسن گنجانده شده است.


بسیاری از واکسن‌ها به صورت ترکیبی تولید می‌شوند، به طوری که محافظت در برابر بیش از یک بیماری تنها در یک تزریق یا تجویز به دست می‌آید. برخی از واکسن‌ها داخل بینی هستند (یا به صورت قطره در بینی تزریق می‌شوند)، اما اکثر آنها به صورت تزریقی تزریق می‌شوند. دامپزشک شما را در مورد مناسب ترین واکسن ها برای گربه راهنمایی می کند.


منبع



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد